Počátky dělnického hnutí, učení Karla Marxe o proletářské revoluci a pozdější marxismus rozhodně nepatří mezi nejoblíbenější dějepisné učivo. Právě naopak. Atmosféra ve třídě je ospalá, děti znuděně zívají, dokonce vyučující po straně pokukuje po hodinkách, kdy to utrpení skončí. Co to tedy zkusit jinak? Co si například zahrát na dělníky a buržoazii, na počátky průmyslové revoluce, kdy se první proletáři bránili brutálním pracovním podmínkám vzpourami a neorganizovaným rozbíjením strojů. Kde selhává realita, pomůže fantazie – třída se změní v továrnu, stoly jsou stroje, žáci se rozdělí na vykořisťovatele a vykořisťované. A dějiny mohou ožít. Chcete-li vědět, jak toto drama dopadlo v podání žáků 9. třídy, podívejte se na naše kapitalistické „leporelo“. Karel Marx by z nás měl jistě radost!